Djur-ID

Djurhemsförbundet samarbetar sedan 2011 med SKK Ägarregister och vårt gemensamma mål är att alla ID-märker sina djur.

DjurID.se är Svenska Kennelklubbens ägarregister för hundar och katter. Här kan du läsa mer om registret, om hur man id-märker och få hjälp att hitta en ägare till en bortsprungen hund eller katt.

Om du har hittat en bortsprungen hund eller katt kan du med hjälp av vår onlinetjänst DjurID.se dygnet runt finna kontaktuppgifter till djurets ägare. DjurID.se har dessutom ett samarbete med Europetnet en tjänst som används i hela Europa. Det ger en extra trygghet vid resor utomlands om din egen hund eller katt skulle springa bort.

Ägarens fördelar med att ägarregistrera sin katt i DjurID.se:

Tryggt om katten springer bort – DjurID.se är tillgängligt dygnet runt för allmänheten.

Tryggt på utlandsresan – SKK är medlemmar i Europetnet vilket gör att alla chipmärkta djur som är registrerade i DjurID.se också är sökbara via Europetnet som används av djurhem, polis och veterinärer över hela Europa.

Stödjer katthemmen – Tio kronor per registrerad katt går oavkortat till Djurhemsföreningen. Djurhemsföreningen är en ideell organisation som omfattar djurhem över hela landet. Hemmen tar bland annat hand om bortsprungna och hemlösa katter till dess att ägare och katt återförenats eller till katten får en ny familj.

SKK & Djurhemsförbundet i korthet

• Katter som har omhändertagits av djurhem som är medlemmar i DHF och som ID-märks får registreringen via SKK utan kostnad.
  • Registreringen som ägare sker av katthemmet självt via en  inloggning.
  • När katten omplaceras till ett nytt hem så informeras SKK om den nya ägaren och gör då en slutlig ägarregistrering av den ID-märkta katten. Denna registrering sker med 50 % rabatt på SKK’s ordinarie pris. Djurhemmet kan förslagsvis baka in avgiften för registreringen i det totala priset för katten.
  • För alla katter, inte bara djurhems katter, som registreras hos SKK avsätts 10kr/betald ID-märkt katt som ett bidrag till DHF. Ett bidrag att användas av DHF och dess medlemmar för arbetet med att sprida kunskap om ID-märkning av katt, samt andra aktiviteter som DHF’s styrelse anser vara till kattens bästa.